Rodzaje opon i analiza ich zużycia

Opony mają limitowany czas użytkowania. Warto wiedzieć jak rozpoznać czy opona nadaję się jeszcze do jazdy autem oraz nie zagraża naszemu bezpieczeństwu. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji, kiedy wielkość bieżnika uzyskuje wartość jednego i sześć dziesiątej milimetra. Na ogół informacja ta ulokowane jest na oponie, gdyż niektóre modele mogą posiadać inne wartości. Z pewnością opony terenowe nie nadają się także do użytkowania, kiedy dostrzegalne są na niej uszkodzenia. Także oraz stare artykuły nie powinny być już używane. 

Pomimo posiadania bieżnika w solidnym stanie, upływ czasu zmienia strukturę ogumienia. W skutku tego opona może być już krępująca w trakcie użycia. W teorii opona jest nowa gdy nie przekracza trzech lat. W praktyce niemniej jednak w wozach używa się ogumienia nie przekraczającego dziesięciu lat od daty produkcji. Innymi elementami które wykluczają dalsze użytkowanie ogumienia jest odklejenie się bieżnika, plamy wewnątrz opon czy deformacja drutówki. Należałoby jednakże nie dokonywać oceny osobiście i zwrócić się z tym do warsztatu samochodowego.

Stopień zużycia bieżnika a bezpieczeństwo eksploatacji samochodu

Kiepski stan bieżnika każdy kierowca z pewnością zauważy w czasie jazdy w zawiłych warunkach atmosferycznych. Kiedy powierzchnia jest mokra lub też oblodzona, przestrzeń koła stykająca się z podłożem odpowiada o dużo gorzej aniżeli w przypadku gdy jest to opona oryginalna bez uszkodzeń. Im większe jest starcie bieżnika, tym niższa przyczepność opony. Płytka struktura ma o wiele więcej kłopotów z odprowadzaniem wody, co w połączeniu z prędką jazdą lub słabymi umiejętnościami kierowcy, stwarza ryzyko wystąpienia poślizgu. Jedynie głęboki bieżnik potrafi ekspresowo osuszać opony oraz zapobiec potencjalnym utrudnieniom. 

Są różnorodne stopnie zużycia opon. Na ogół napotykane, bazuje na miarowym zużyciu bieżnika na całej powierzchni. Takie ubytki jest również najswobodniej zauważyć, niż gdy ma to miejsce w wypadku niesymetrycznego ścierania. W owym czasie jedna część bieżnika zużywa się szybciej, co również nie jest idealne dla bezpiecznej jazdy. Ostatnim wariantem, jest zużycie okrągłe. Zachodzi ono wówczas kiedy w centralnej części bieżnik jest wyższy aniżeli na barkach ogumienia.

Podsumowanie – sprawdzaj opony!

Opony wypada traktować jak każdy zakupiony w punkcie sprzedaży towar. Jeśli widoczne są na nich jakieś deformacje lub też wady fabryczne, należy zareklamować je w miejscu kupna. Nie zauważenie ich i dalsze eksploatowanie nie jest wskazane. Bywa także że po zakupie ogumienie wygląda solidnie, i tak jak prezentuje je producent. Nie jest to jednak gwarancją nie wybrakowanego towaru. W trakcie jazdy opony mogą ulec odkształceniu bądź pojawić się na nich wybrzuszenia. 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *